Uczniowie SP Koszuty w Muzeum Czekolady w Poznaniu

160
wyświetlenia

W środę 9 czerwca 2021 uczniowie klas III i V ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Wiktora Janika w Koszutach wyruszyli na jednodniową wycieczkę do Poznania.

W programie wycieczki było między innymi zwiedzanie Muzeum Czekolady i udział w słodkich warsztatach, spacer po Starym Rynku, zwiedzanie interaktywnego Muzeum Dziedzictwa Kulturowego Brama Poznania oraz spacer po ekspozycji zewnętrznej w Muzeum Pszczelarstwa.
Tak jak czytamy w tytule, można powiedzieć, że wycieczka do Poznania angażowała wszystkie zmysły uczniów. Jako pierwsze zostały pobudzone zmysły smaku i węchu. W Muzeum Czekolady mieszczącym się na ulicy Wrocławskiej uczniowie poznali tajniki produkcji czekolady- oglądali film prezentujący proces powstawania czekolady (od nasion kakaowca do tabliczki), poznali przyrządy służące do pozyskiwania masy kakaowej oraz degustowali miazgę i tłuszcz kakaowca, które pozytywnie wpływają na koncentrację oraz układ nerwowy. Uczniowie mieli także szansę poznać czwarty gatunek czekolady, ponieważ poza gorzką, mleczną i białą, od niedawna w czekoladowym przemyśle wyróżnia się także czekoladę rubinową. Sekretem pozyskania jej nietypowego, naturalnie różowego koloru jest pominięcie fazy fermentacji nasion kakaowca.
Po ciekawej teorii przyszedł czas na praktykę, czyli samodzielne wykonanie i zaprojektowanie tabliczki czekolady. Uczniowie założyli stroje czeladników cukiernictwa, zakasali rękawy i z zapałem zabrali się do pracy. W zawrotnym tempie udało im się wykonać unikatowe smakołyki, które z pewnością trafiłyby do żołądka niejednego łasucha. Na zakończenie grupa mogła podziwiać zasoby słodkiego sklepiku i zachwycać się najróżniejszymi czekoladowymi wyrobami.
Podobno być w Poznaniu i nie przejść się po Starym Rynku to jak być w Rzymie i nie zobaczyć papieża, więc po przejściu niewielkiego dystansu uczniowie podziwiali usytuowany w centrum rynku Ratusz, fontanny czterech żywiołów oraz dostojne i pełne architektonicznych perełek stare kamienice. Po krótkim zwiedzaniu dzieci wybrały się na dłuższą przechadzkę ulicami stolicy Wielkopolski do jednego z najważniejszych punktów wycieczki- Bramy Poznania.

Interaktywne Centrum Dziedzictwa Ostrowa Tumskiego, czyli wspomniana już Brama Poznania, z całą pewnością pobudziła pozostałe zmysły uczniów- wzrok, słuch i dotyk. Uczniowie mieli szansę poznać dzieje wyspy katedralnej, początki państwa polskiego i historię Poznania w zupełnie innej odsłonie, prezentowanej za pomocą światła, dźwięku i interaktywnych eksponatów.
Zwiedzanie Bramy Poznania można porównać do zabawy w popularne „escape room’y”, ponieważ uczniowie poprzez skanowanie specjalnych znaczników rozmieszczonych w różnych miejscach ekspozycji zdobywali wskazówki pomocne w rozwiązaniu zagadek. Taka forma zwiedzania okazała się niezwykle atrakcyjna dla uczniów, ponieważ byli oni bardzo zaangażowani w odkrywanie kolejnych „tajemnic”, a tym samym zdobywanie wiedzy dotyczącej historii Polski i Poznania. Wszystkich zafascynował nietypowy i oryginalny wygląd muzeum, które pomimo minimalistycznego stylu, było przepełnione multimedialnymi eksponatami zawierającymi w sobie pełno interesujących treści. Jako przykład można wymienić tu interaktywne zdjęcie historycznego Ostrowa Tumskiego, które po nadepnięciu na poszczególne klatki zmieniało się w ujęcie współczesnego Poznania. Duże wrażenie wywarła także na uczniach prezentacja chrztu Polski, wchodzili oni bowiem między dwa zaokrąglone monitory, które za pomocą efektów komputerowych sprawiały wrażenie wodospadu, gdzie po chwili pojawiły się dwie sylwetki: Mieszka I oraz biskupa udzielającego mu sakramentu. Takich „multimedialnych perełek” było w muzeum pełno, nie sposób wymienić ich wszystkich.
Z całą pewnością wizyta w Bramie Poznania rozbudziła zainteresowania uczniów historią i nowymi technologiami, które w tym miejscu tworzą bardzo ciekawą i unikalną w skali naszego kraju całość.
Po krótkim wytchnieniu i posiłku uczniowie mieli szansę odpocząć od zgiełku wielkiego miasta w ogrodzie Muzeum Pszczelarstwa znajdującym się w Swarzędzu. Trawa przepełniona stokrotkami i rumiankiem zachęcała do relaksu i podziwiania miododajnych roślin oraz różnorodnych uli.
Podsumowując, można powiedzieć, że dzień był przepełniony wielozmysłowymi wrażeniami. Uczniowie po tak długim okresie spędzonym z powodu pandemii w domu, nie kryli swojej ogromnej radości i ekscytacji. Nawet fakt i konieczność zachowania zasad reżimu sanitarnego (maseczki, dezynfekcji rąk, podział na mniejsze grupy) nie mógł przyćmić ich szczęścia. Wszyscy wykonali wiele zdjęć, które będą dla nich doskonałą okazją do wspominania wspólnie spędzonych chwil.

Anna Pikos

ZOSTAW ODPOWIEDŹ