Biblioteka Pedagogiczna w Słupcy poleca… „Jak zerwać ze swoim smartfonem” Catherine Price

233
wyświetlenia

Szukając książki…

Autorka opatrzyła swoją książkę mottem: Twoje życie jest tym, czemu poświęcasz uwagę. Dziś po ponad dziesięciu latach od pojawienia się smartfonów śmiało można powiedzieć, że ta technologia działa „jak smycz” i często nie zastanawiamy się kto kogo kontroluje. Uwielbiamy swoje telefony, jesteśmy od nich uzależnieni, nie czujemy się z tym dobrze, ale nie wiemy co z tym zrobić. Na czym więc polega problem? Czy leży on w samych telefonach komórkowych, czy w naszej relacji z nimi?
Na te i inne pytania udziela nam odpowiedzi w swojej książce Catherine Price. Rozpoczyna ją nietypowo i zaskakująco od listu otwartego skierowanego do swojego telefonu. Autorka wychwala smartfona, dzięki niemu nie czuje się samotna i znudzona, zdaje sobie sprawę, że nie może bez niego żyć i stali się przez to nierozłączni. Tym bardziej zaskakuje ostatnie zdanie listu, w którym wyjaśnia, że z powyższych powodów zmuszona jest zerwać z nim i rozstać. Książka jest inteligentnym poradnikiem zawierającym plan działania, dzięki któremu można wyzwolić się z uzależnienia od telefonu i podejść świadomie do roli technologii w życiu. Catherine Price korzystając z wyników badań z dziedziny uzależnień dowodzi, że na dźwięk dzwonka telefonu wydzielają się hormony, które podwyższają poziom stresu, a to jest oznaką uzależnienia. Analizuje jak częste korzystanie ze smartfonów działa na nasz mózg, ciało oraz relacje społeczne. Jednak ich miłośnicy niech nie myślą o nagłym wyrzuceniu telefonu, nie taki jest cel tej książki. Istnieje przecież wiele powodów, dla których są nam potrzebne.
Ważne jest jednak wyznaczenie granic pomiędzy życiem w sieci i poza nią, uświadomienie sobie dlaczego korzystamy z telefonu, danie sobie możliwości kontroli nad tą relacją. Autorka proponuje na początek „Test na uzależnienie od smartfona” stworzony przez doktora Davida Greenfielda oraz interpretację jego wyników, które dla wielu użytkowników telefonów mogą okazać się zaskakujące. Można się z nich dowiedzieć, że kwalifikujemy się na wizytę u psychiatry. Mimo że smartfony nie są tak uzależniające jak narkotyk, to jednak, ignorując problemy wynikające z ich używania, oszukujemy samych siebie. Ludzie często potrzebują czasu zanim zorientują się, że rośnie ich skłonność do opierania się na telefonie w wielu aspektach życia, że nie potrafią bez niego podejmować życiowych wyborów, że lekceważą kogoś poprzez ciągłe zerkanie na ekran. Ten nawyk przez swoją powszechność doczekał się nazwy: phubbing, z angielskiego phone snubbing. Częste sprawdzanie telefonu zamiast ukoić niepokój potęguje go ogłupiając człowieka.
Autorka dowodzi, że wielu badaczy udowodniło negatywny wpływ smartfonów na komunikację z rzeczywistymi ludźmi, problem dotyczy zwłaszcza nastolatków. Psychiczne skutki przeniesienia kontaktów międzyludzkich na ekran są wyjątkowo dotkliwe. Łatwiej powiedzieć niż nakazać sobie ograniczenie czasu spędzonego z telefonem. Autorka książki poprzez osobiste przemyślenia i doświadczenia udowadnia, że jest to możliwe. W dwóch rozdziałach: Przebudzenie, w którym opisuje jak odzyskać kontrolę nad własnym życiem z telefonem i bez niego oraz Zerwanie, który stanowi praktyczny przewodnik przez cztery tygodnie (i kolejne), pomaga ocenić sytuację, zmienić nawyki i stworzyć nowy związek ze swoim telefonem. Catherine Price się udało, znalazła klucz poprzez zadawanie sobie pytania czemu chce poświęcić uwagę w swoim życiu. Udowodniła w swojej książce, że zerwanie z telefonem bez drastycznych metod jest możliwe i przynosi wiele korzyści.

Anna Tomal

ZOSTAW ODPOWIEDŹ